Bokbloggsjerka – Lärdomar från böcker?

bokbloggjerka

Annika frågar: Har du läst någon bok/några böcker som har lärt dig någonting om historia, konst, musik, vetenskap etc?

Jag tar för givet att frågan inte handlar om faktaböcker men tror det är svårt att läsa även andra sorters böcker utan att lära sig någonting, till och med den efter att ha läst den mest lättsamma feel-good bok brukar man lägga den ifrån sig med någon ny liten kunskap.

Själv läser jag gärna historiska romaner, även om de förstås sällan är helt verklighetstrogna så tycker jag ändå att de ger mig en viss insyn till dåtidens samhälle och ökar min förståelse för hur personerna levde. Det är även ett lättsammare sätt att ta till sig lite historia utan att plöja igenom tunga, torra faktaböcker om man inte känner sig manad att göra en djupdykning i ämnet.

Nu senast läste jag Dan Brown och fick lära mig lite mer om Florens kultur, konst och historia även om årtal i vanlig ordning försvinner ur minnet direkt när jag läst dem. Siffror och jag har aldrig varit några vänner. En annan författare som gett mig kunskaper är Conn Igulden, innan jag läste hans serie Erövraren kunde jag inte mycket om Djingis Khan och var inte heller särskilt intresserad men han väckte intresset till liv.

Klokheten i ”Den som inte lär av historien, är dömd att upprepa den.” finns ofta i mitt bakhuvud nu när samhället börjar känns kallare och hårdare så jag försöker att plocka upp historiska krigsromaner någon gång ibland för att påminna mig själv om vad som hänt och för att få en liten insyn i hur krigstiden påverkade människor. Det är lite lustigt men på något sätt blir det för mig mer verkligt att läsa sådana saker i skönlitterär form.

13 thoughts on “Bokbloggsjerka – Lärdomar från böcker?

  1. Älskar historiska romaner. Jag tänkte också på Dan Brown Det är så mycket intressant i hans böcker. Igguldens Erövrar-serie håller jag på med och skall börja på bok fyra. Så bra serie som man lär sig mycket av.

    • Jag vet inte om jag tycker du har missat någonting egentligen, han är ju populär men jag kan inte påstå att jag tycker att böckerna är värda all uppmärksamhet de fått.

  2. Jag håller mer om att skönlitteratur är ett mycket bra sätt att lära sig om nya saker – historia, konst eller vad som helst. Blir man sedan riktigt biten kan man ju alltid googla eller göra en riktig djupdykning via någon faktabok. Men det är fantastiskt att kunna leva sig in i ett människoöde och uppleva hur det verkligen kunde vara att leva under någon viss period i historien – och då är en roman oslagbar!

Kommentera

