Kråkflickan – Jerker Eriksson & Håkan Axlander-Sundquist

9185785474
Titel: Kråkflickan
Författare: Jerker Eriksson & Håkan Axlander-Sundquist
Förlag: Ordupplaget
Serie: Victoria Bergmans svaghet 1
Utgiven: 2010
Sidor: 395
Betyg: 3.5/5

Psykoterapeuten Sofia Zetterlund utreder två klienter: Samuel Bai, barnsoldat från Sierra Leone och Victoria Bergman, en kvinna mitt i livet, bärande på ett stort, oläkt sår från barndomen. Två olika människor med samma problematik: de visar båda tecken på multipla personligheter. Samtidigt hittas en ung pojke död i ett buskage. Kroppen är svårt sargad. Torterad? Han är av utländsk härkomst och ärendet får låg prioritet då pojken saknar historia. Saknad av ingen? Kriminalkommissarie Jeanette Kihlberg och terapeuten Sofia ställs inför samma fråga: hur mycket lidande kan en människa utsätta andra för innan hon själv upphör att vara människa och blir ett monster? När de två kvinnliga utredarna dras alltmer till varandra kommer svekets krafter att hota även äppelträdsidyllen i Gamla Enskede.

När min svärmor läste Kråkflickan sa att hon tyckte att boken var lite jobbig med alla namn att hålla reda på och jag är böjd att hålla med. Namn, berättarbyten och tidshopp gjorde att boken blev lite för rörig även för min smak. Vissa författare kan få det att flyta på riktigt bra trots sådana saker men här tyckte jag berättelsen tappade tempot en aning och tyvärr förlorade boken därmed även en del av sin spänning.

Storyn var dock intressant nog för att jag skulle sluka den i ett svep. Jag brukar titta på tv-serien Criminal minds och den här boken kändes lite som ett sådant avsnitt. Otäck och sjuk men samtidigt fascinerande. Man vältrar sig i skadade människors ”ondska” och försöker förstå varför de har blivit som de blivit och vad som driver dem till att göra vad de gjort.

3 thoughts on “Kråkflickan – Jerker Eriksson & Håkan Axlander-Sundquist

  1. Jag gillade den här för att man aldrig visste vad som skulle hända, jag blev överraskad flera gånger under hela trilogin. Men visst är den ond, riktigt ond.

  2. Pingback: Värdshuset – Nora Roberts | Bokfrossa

  3. Pingback: Månadssammanfattning Juli | Bokfrossa

Kommentera

