Ni älskar dem inte – Belinda Bauer

ni-alskar-dem-inte

Titel: Ni älskar dem inte
Författare: Belinda Bauer
Orginaltitel: Finders Keepers
Sidor: 406
Förlag: Modernista
Betyg: 3/5

”Nioårige Pete väntar i bilen på mamma och pappa. När de kommer tillbaka är han borta. På ratten sitter en lapp: »Ni älskar honom inte.«

Under högsommaren faller en mörk skugga över Exmoor. Barn blir bortrövade från bilar. Varje försvinnande markeras bara med ett kort meddelande en brutal anklagelse. Inga förklaringar, ingen begärd lösensumma… inget hopp.

Polisen Jonas Holly står inför en farlig resa in i kidnapparens förvridna psyke, om han alls ska ha en chans att sätta fast honom. Men Holly är ännu skakad av en personlig tragedi är han över huvud taget rätt man för uppgiften? Åtminstone en person i Exmoor anser att Jonas Holly, när det gäller byns beskydd, är den siste att lita på…” – Goodreads
Ni älskar dem inte är den tredje boken om den brittiske polisen Jonas Holly. De två tidigare heter Mörk jord och Skuggsida. Själv missade jag mellanboken Skuggsida men eftersom jag upptäckte det först när jag läst ett par kapitel i Ni älskar dem inte hemma så fortsatte jag ändå läsa i hopp om att boken även skulle fungera som en fristående deckare. Det visade sig att det gick att läsa den utan att ha läst föregångaren men det var några referenser till händelser som jag kände att jag skulle ha velat få veta mer om så även om den fungerar som fristående skulle jag rekommendera andra att läsa dem i ordning för att få ut det mesta av boken.

Min första tanke när jag läste var att jag verkligen inte skulle vilja bo i Exmoor. Vilken fruktansvärd plats där det händer de mest uppseendeväckande brott. Först en seriemördare och nu en psykiskt sjuk person som kidnappar barn. Även som någon som vanligtvis inte läser mycket deckare så sträckläste boken och ville inte lägga den ifrån mig. Det är något särskilt obehagligt med en person som kidnappar barn och samtidigt anklagar föräldrarna för att inte älska dem, att det är deras fel att barnen försvinner.

Däremot måste jag säga att intrigen inte riktigt övertygade mig i den här boken så det drar ner mitt betyg en del, intrigen var lite för långt dragen och gärningsmannen blev inte trovärdig för mig. Utan att avslöja något om motiven så var det något med personens sätt att tänka och agera som jag helt enkelt inte ansåg gick ihop. Det finns många sjuka och skadade människor men hur jag än försökte kunde jag verkligen inte föreställa mig en gärningsman som denna, att det finns personer som fungerar så här och agerar så motsägelsefullt.

Jag hade också svårt för polisen Jonas här, som karaktär var han väldigt virrigt skriven, han spretade åt alla håll och jag fick verkligen inget grepp om honom. Kanske har han varit mer begriplig om jag läst mellanboken eller så kanske mer besvaras i nästa bok som säkert kommer att komma men som det var nu var det många saker som lämnades obesvarade.

För att avsluta det här positivt, för trots allt var det här en riktigt bra bok, så måste jag säga att jag imponeras av Belinda Bauers sätt att väva in flera personer och deras perspektiv på ett sätt som förhöjer handlingen. Läsningen hakar aldrig upp sig utan boken flyter på smidigt trots hoppen mellan karaktärerna, det är inte ofta en författare lyckas uppnå det så här bra.

5 thoughts on “Ni älskar dem inte – Belinda Bauer

  1. Det finns några listor utspridda över alfta där man får skriva på om man vill behålla biblioteket. Det är verkligen en håla, men det är ju så mysigt! Plus att dom oftast har de nyaste ungdomsböckerna inne 🙂

  2. Pingback: Månadssammanfattning Juli | Bokfrossa

Kommentera

