A Tale Dark and Grimm – Adam Gidwitz

7825557

Titel: A Tale Dark and Grimm
Författare: Adam Gidwitz
Serie: A Tale Dark & Grimm #1
Sidantal: 256
Förlag:  Dutton Books
Utgivningsår: 2010
Betyg: 3/5

Hansel and Gretel walk out of their own story and into eight other classic Grimm (and Grimm-inspired) fairy tales. An irreverent, witty narrator leads us through encounters with witches, warlocks, dragons, and the devil himself. As the siblings roam a forest brimming with menacing foes, they learn the true story behind the famous tales, as well as how to take charge of their destinies and create their own happily ever after. Because once upon a time, fairy tales were ”awesome.”
Goodreads

Efter att ha stött på A Tale Dark and Grimm hos Swebookobsession kunde jag inte motstå den. Jag är svag för fina omslag och den här påminner mig lite om Tim Burtons The Nightmare before christmas som jag brukar se minst en gång om året runt Halloween. Igår när jag kände för att läsa något enkelt så slog jag upp boken för att kika lite på den och när jag med ett leende kände att jag redan från första sidan ville visa ett par lite lustiga stycken för min sambo så var det självklart att jag skulle läsa den nu och inte spara på den.

Det är en barnbok men utan att ha någon egentlig erfarenhet av barn så skulle jag säga att den här riktar sig till de lite äldre barnen. Berättelsen är ibland ganska blodig. Folk blir dödade på rätt groteska vis och kannibalism dyker upp på ett par platser. Humorn som förekommer är i min stil, dämpad, mörk och lite bitsk. ”Two greedy little children try to eat a witch’s house, so she decides to cook and eat them instead—which is fair, it seems to me.”

Tyvärr verkar A Tale Dark and Grimm inte finnas översatt till svenska.

One thought on “A Tale Dark and Grimm – Adam Gidwitz

  1. Pingback: Månadssammanfattning Juli | Bokfrossa

Kommentera

