Bokbloggsjerka – Läser du noveller?

bokbloggjerka

I veckans bokbloggsjerka ställs frågan: Brukar du läsa noveller och/eller andra ”short stories”, vilken/vilka är din favorit/dina favoriter i så fall?

Jag läser noveller om de ges ut som en del i en serie jag läser och tycker om. Kelley Armstrong har till exempel varit väldig flitig på att ge ut sådana i sin serie Women of the Otherworld som jag älskar. Även andra urban fantasy och paranormal romance författare brukar vara duktiga på att ge ut små noveller lite då och då och oftast läggs de upp gratis på nätet så då brukar jag passa på. Där har man redan med sig en grund till handlingen så det blir lite djupare trots att texten är kort, fristående noveller läser jag så gott som aldrig, tycker de blir lite för ”fattiga” i handlingen.

15 thoughts on “Bokbloggsjerka – Läser du noveller?

  1. Jag måste nog säga att jag tycker tvärtom. Det måste vara oerhört svårt att få till en berättelse (en bra i alla fall) på några få sidor. Ordbajsa, som jag brukar kalla det, kan ju alla göra och om man skriver en roman behöver man inte tänka på att spara på orden 🙂

    • Jag håller med om att det måste vara jättesvårt att skriva en bra novell när man inte har så många sidor att röra sig med 🙂

  2. Spännande, jag har aldrig läst ngn novell som hör till ngn annan roman eller så. Jag håller med Monika om att en novell är mycket svår att skriva, några få sidor och det ska bli en text som håller. Svårt.

  3. Måste säga först att det är en jätte söt uggla. Var hittade du den?
    Kollade nyss upp Armstrong och hittade bara en bok med svensk översättning:(. Men skrev upp den på min lista:).

    • Den är från ett fritt clip-art galleri där man fick använda bilderna till bla bloggar 🙂
      Ja, tyvärr är det nog bara hennes första två i serien jag nämner som blivit översatta, biten och märkt. Jag läser mycket på engelska så kommer över många författare som inte finns att få tag i på svenska.

  4. Kan John Ajvide Lindkvists ”Pappersväggar” och Erik Zackrisson ”Bilder av det vrängda köttet” kanske kunde vara ngt för dig?

      • Det är en blandras mellan labbe, border och jämthund 🙂 det var min dåvarande svägerskas hund som jag och min lilla sheltie passade regelbundet, älskar bilden så han får leva kvarsom profilbild nu när han inte längre finns med oss

Kommentera

