Saeculum

17568675
Titel: Saeculum
Författare: Ursula Pozanski
Förlag: Opal
Språk: Svenska
Sidor: 440
Betyg: 4/5

Saeculum är namnet på ett rollspelssällskap som i sina rollspel håller sig till 1400-talet. Det innebär att de endast tillåter redskap, material, matvaror osv som var kända under 1400-talet. Bastian, en ambitiös medicinstudent, har nyligen lärt känna Sandra. De gillar varandra, men Bastian vet inte om de nu är ett par eller inte, han blir inte riktigt klok på Sandra. Sandra är medlem i rollspelsgruppen Saeculum och vill intressera Bastian för samma sak. Bastian blir inbjuden till ett fem dagars rollspel, som ska genomföras på en på förhand okänd plats i otillgänglig natur. Han bestämmer sig för att följa med, och en liten grupp åker iväg över pingsthelgen. När platsen för rollspelet avslöjas är en av deltagarna starkt emot valet av spelort, hon säger att platsen är förbannad och att ingen kommer att komma levande därifrån. Det bygger hon på en sägen om denna plats, en berättelse om en adelsman och hans oäkta bror med en mörk profetia. När de efter en lång resa, till sist till fots, har kommit fram till platsen för rollspelet börja det hända obehagliga saker. Det som händer blir allt farligare, och frågan är vem som egentligen kontrollerar spelet.

Som thriller var den här boken en riktigt framgång. Även om jag hade mina aningar om vilken/vilka det var som låg bakom sakerna som hände så kände jag mig inte helt säker och framförallt hade jag ingen som helst aning om vilka motiv som låg bakom. Precis så vill jag att mina thrillers ska vara, det finns inte mycket som är tråkigare än när det känns som att man nästan redan från början har listat ut allt med en sådan här bok. Omslaget är lite lagom kusligt, språket är bra och handlingen höll ihop så har ni inte läst den tycker jag ni ska se till att göra det, den är absolut värd att läsas.

4 thoughts on “Saeculum

  1. Pingback: Månadssammanfattning Juli | Bokfrossa

Kommentera

