Top Ten Tuesday – Most Intimidating Books

toptentuesday

Jag hakar på ”Top Ten Tuesday”. Den här veckan handlar den om böcker man av någon anledning drar sig för att läsa. Inte det lättaste att lista för jag känner inte att det är så många böcker jag faktiskt känner mig lite avskräckt av.

2059747-origpic-5f66f1 koranen
1. Bibeln
2. Koranen

Jag är definitivt inte religiös och har nog många fördomar mot folk som är det trots att jag inte tycker om den egenskapen hos mig själv. En en del av mig skulle vilja läsa dessa två böcker eftersom den har en så stor påverkan på många människors liv, jag skulle också vilja se om alla ”men bibeln/koranen säger faktiskt”-påståenden har någon sanning i sig eller om det är vantolkningar. Jag drar mig dock för det eftersom jag känner mig övertygad om att jag skulle tycka de var en pest att läsa.

borta jane svindlande
3. Jane Eyre av Charlotte Bronte
4. Svindlande höjder av Emily Brontë
5. Borta med vinden av Margaret Mitchell
Egentligen skulle jag lätt ha kunnat fylla upp hela listan med klassiker. Jag drar mig för att läsa dem för att det hittills alltid slutat med besvikelse, alla verkar älska dem men min reaktion blir ofta ett ”meh”. Stolthet och fördom läste jag till exempel för ett par år sedan och förstår helt enkelt inte tjusningen.
bridget pi svärdspira
6. Svärdet och spiran av Ken Follett
Har kikat på den här många gånger, särskilt efter att ha sett tv-serien, men bokens 1000+ sidor har avskräckt mig lite.
7. Life of Pi av Yann Martel
När filmen kom ut hyllades boken till skyarna så jag har inte vågat läsa den, tänk om jag inte alls tycker om den?
8. Bridget Jones Dagbok av Helen Fielding
Kan inte riktigt påstå att jag tyckte om filmerna med Renée Zellweger så jag blev lite avskräckt från boken efter att ha sett dem. Ren idioti förmodar jag för när är filmerna någonsin bättre än böckerna? (Bortsett från Hobbit då där jag inte gillar boken 😉 )
pestens grimm
9. Grimms sagor
Grimms sagor borde jag läsa, det har jag sagt mig själv länge och med tanke på jubileumsåret borde jag köpa mig något av dem men jag är lite rädd för att inte tycka om dem så mycket jag vill att jag ska göra. Jag vill helt enkelt inte bli besviken på de gamla sagorna.
10. Pestens tid av Stephen King
Den här har stått i min bokhylla i flera år men kommer mig aldrig för att läsa den. Det låter inte så lockande att läsa om ett militärt experiment som går snett och kampen efteråt men det skulle inte ha varit några problem om boken inte varit så lång.

4 thoughts on “Top Ten Tuesday – Most Intimidating Books

  1. Borta med vinden har jag både läst och sett och jag kan överhuvudtaget inte förstå storheten. Men det där med romantik är inte något jag brukar fastna för 🙂 Däremot, Pestens tid… läs den!

  2. Har också kikat lite på Svärdet och spiran men inte kommit längre än så, men Berättelsen om Pi är en underbar bok, ska se filmen så småningom 🙂

Kommentera

