Läs-A-Lot #3 – Diamanttronen

Sedan igår har jag läst ut 440-sidiga Saeculum och påbörjat en efterlängtad omläsning som fick bli David Eddings Diamanttronen som jag hittade i en av våra lådor i källaren innan midsommar. Läste bara en snutt igår kväll när jag väntade på att sambon som skulle komma och lägga sig, är på sida 84 av 394. Jag har serien i pocket och deras skick skvallrar om hur ofta jag läste om dem som tonåring, minns faktiskt att de var en vanlig följeslagare när jag låg och drog mig i badkaret. De kan förstås aldrig bli så bra som de var då när jag älskade dem men de är fortfarande och underhållande och nostalgifaktorn är oslagbar.

20130702_120417
I Elenien-trilogin har Eddings skapat en helt ny värld, inspirerad av gamla riddarsagor och medeltida legender. Hjälte och huvudperson är riddar Spjuthök, krigare och strateg, och kungadömet Eleniens unga drottning Ehlanas förtrogne.

Ett litet utdrag från första kapitletHan hette Spjuthök. Han var åtminstone tio år äldre än han såg ut för, och han bar årens nötning inte så mycket i sitt väderbitna ansikte som i något halvdussin smärre krämpor och obehag och i de många breda, purpurfärgade ärr han hade på kroppen, ärr som värkte när vädret var fuktigt. Men ikväll kände han av sin ålder och han önskade sig bara en varm säng på det undanskymda värdshus dit han var på väg. Spjuthök kom äntligen hem efter att i ett årtionde ha varit en annan man, med ett annat namn, i ett land där det nästan aldrig regnade – där solen var en slägga som bultade på sandens och stenens och den hårdbakta lerans blekta, vita städ, där husväggarna var tjocka och vita för att avvärja solens anfall, och där behagfulla kvinnor i de tidiga morgnarnas ljus gick till brunnen med stora lerkrus balanserade på axlarna och svarta slöjor för ansiktena.

Mina mål
– Lyssna på en ljudbok

– Läsa 1 bok på över 400 sidor, en tunn ”tegelsten” ;)
– 1 bok i en pågående serie jag haft liggande ett tag
– Ta mig igenom en klassiker
– 1 Efterlängtad omläsning
– Läsa 4 böcker

6 thoughts on “Läs-A-Lot #3 – Diamanttronen

  1. Slukade alla Eddings-böcker jag kom åt när jag var mindre. Speciellt Belgarion/Mallorea och Elenien/Tamuli-serierna! Tror dock inte att jag kommer att gilla dem lika mycket om jag läser dem idag tyvärr.

  2. Eddings böcker är väl klassiker bland dagens tonåringar o jag hann aldrig läsa någon innan sonen tog med sig dem när han flyttade till studierna i Uppsala o nu ligger de nedpackade där i studenlgh.

    Det där med husdjur som tar sig friheter med att ta ”några” tuggor här o där på en kära böcker har jag också fått erfara. Det var inte då när vi hade våra dvärgpapegojor el. undulater utan nu under våren när jag passade mitt ”barnbarn” Stina som är en Bichon Frise hundvalp. Hon älskar nämligen att ligga brevid mig i soffan när jag vilar min dåliga rygg o har alltid en bok/pocket i närheten o de är verklgen goda att tugga hörnen av.

    Kramis från en Pockethexa som bara älskar bokkonsten du visar här på bloggen o jag undrar vart man kan få se den?
    Ha en skön boksommar!….o du får mer än gärna vara gästrecensent hos mig o då skulle det vara kul med en fantasybok för de e ja så dålig på….om det nu inte e ”Liftarens guide till galaxen” något för dig?

    • Vad kul att Eddings får leva kvar hos dagens ungdomar, det förtjänar böckerna även om de kanske inte håller samma mått för oss andra som inte är tonåringar längre.

      Så böckerna överlevde dvärgpapegojor och undulater? Det är imponerande, än har jag inte mött en fågel som inte kikar lite längtansfullt på dem 😉 Haha vad charmigt, hundar som äter böcker har jag sluppit även om sheltien jag hade åt det mesta andra när hon var valp. Tapeter, skor, golvmattor, leksaksbilar i plåt… Allt gick att gnaga på.

      På konstnärens hemsida hittar man en del: http://www.guylaramee.com och en googling på ”book carving art” kommer att ge många träffar på fina konstverk 🙂

      Och tack detsamma! Som vädret sett ut här nere på sistone blir det nog en bra boksommar om det inte vänder, än så länge saknas den riktiga sommarvärmen som lockar ut mig till klippor och hav. Tack så mycket för erbjudandet, det var extra roligt med tanke på att jag är ganska ny på det här med bokbloggande. Jag känner mig hedrad och skulle gärna skriva en gästrecension på en fantasybok hos dig 🙂

  3. Svar: Tack! 🙂 Det kan ju vara skönt att målen är lite lägre så att man faktiskt kan klara dem. Inget som hindrar att man läser ännu mer efter att man uppnått målen. Och man kan ju sätta nya mål om man känner att man läser mer när man har mål 🙂

Kommentera

