En tesked jord och hav – Dina Nayeri

jordochhav

Innan påskhelgen hade jag turen att vara en av dem som hann på den senaste boken från booked, ”En tesked jord och hav” av Dina Nayeri.

Det är väldigt vacker bok, både till utsidan och till innehållet och jag är glad över att ha blivit introducerad för den. Det är ingen lättsam läsning utan det här är en bok som berör och visar en verklighet väldigt skild från den vi själva lever. Ibland blev den lite tjatig med sina sidohistorier men trots det var läsningen ett rent nöje för mig som alltid varit fascinerad av olika kulturer. Är man lite mer insatt i landets historia och kultur än vad jag är så är boken säkert mer lättläst, hos mig triggade den istället nyfikenheten och jag fann mig själv sitta och googla reda på information om Iran för att förstå boken bättre.

4 av 5 välförtjänta stjärnor får den av mig!


Damm förlag
som gett ut boken på svenska skriver följande om den:

I en liten by i norra Iran bor 11-åriga Saba Hafezi och hennes tvillingsyster Matab i början av 80-talet. Deras största intresse är Amerika. De gör listor med engelska ord, samlar på illegala Life-tidningar, insmugglade band med tv-serier och pop-musik. Så när Sabas mamma och syster försvinner och lämnar henne och pappan ensamma i Iran är Saba övertygad om att de har flyttat till USA utan henne. Förtvivlad längtar hon efter dem och efter det västerländska liv hon tror har förvägrats henne. Men hennes föräldrar har lärt henne att ” hela livet står skrivet i blodet” och att tvillingar lever samma liv, även om de är åtskilda av jord och hav.
Medan vi får följa Sabas uppväxt, föreställer sig Saba hur hennes syster upplever den västerländska versionen av hennes liv. Men där Sabas värld innehåller begränsningarna och brutaliteten under det islamistiska styret har hennes syster en frihet och kontroll som hon själv bara kan drömma om..

One thought on “En tesked jord och hav – Dina Nayeri

  1. Pingback: En tesked jord och hav av Dina Nayeri | Lottens Bokblogg

Kommentera

