Ljudböcker

Jag har länge känt mig skeptisk till ljudböcker. Böcker lyssnar man inte på, böcker läser man. Jag har försökt lyssna på lite småstycken men varje gång har det känts för konstigt att få boken uppläst för mig, det blir helt enkelt inte samma sak som att läsa böckerna själv. Nu sitter jag dock på en buss tre timmar i veckan. Läsa kan jag inte göra då jag har väldigt lätt för att bli åksjuk och hur mycket jag än älskar musik blir det lite tröttsamt att lyssna i längden eftersom jag inte orkar förnya innehållet på mp3n regelbundet. Därför tänkte jag att jag skulle ge ljudböcker en ärlig chans. Eftersom jag är så skeptisk tänkte jag börja med Jim Butchers serie Dresden Files som blir uppläst av ingen mindre än James Marsters, som spelar Spike i Buffy. Gillar jag redan personen som läser så kanske det går lättare att komma över motviljan?

dresden

 

Harry Dresden är den enda trollkarlen man kan man kan hitta i gula sidorna. Han arbetar som detektiv och hans specialitet är fall av det övernaturliga slaget men livet är inte helt lätt för en misstrodd magiker med ständiga pengaproblem.

2 thoughts on “Ljudböcker

  1. Har länge varit skeptisk själv men har märkt att ljudböcker är ett utmärkt redskap som motivation till att ge sig ut och gå om man inte har sällskap (förutom när man åker buss och liknande förstås). Den här lät ju intressant, får man fråga vart du fick tag i den?

    • Jag har tagit mig nästan halvvägs och kommit över mycket av min tveksamhet till det formatet, men mitt problem är att jag visst blir lite distraherad ibland så jag känner att jag minns handlingen sämre än om jag läst boken. Tror inte man hittar ljudboken i svenska butiker men den borde finnas på amazon och e-bay.

Kommentera

