Var blev du av Bernadette av Maria Semple

var_blev_du_av_bernadette-semple_maria-21663701-1652698945-frnt

Efter att inte ha haft någon tur alls så lyckas jag hinna på två bookedböcker i rad, kul! Den här gången var det Var blev du av Bernadette av Maria Semple som jag hade glädjen av att få komma hem till efter en lång dag på biblioteket. Jag hade inte hört talas om författaren tidigare så jag är lite nyfiken. Jag googlade boken lite snabbt och den verkar ha fått bra betyg överallt så den här läsningen ser jag fram emot. Chicklit brukar jag nästan alltid gilla att läsa, det är trevliga böcker att krypa upp i soffan med tillsammans med en mysig filt och en kopp te. Det är en typ av böcker jag aldrig blir så förälskad i att jag läser om dem flera gånger under årens lopp men jag uppskattar dem alltid.

På bonniers hemsida kan man läsa följande om boken:

Bernadette Fox är ökänd. Hon är en revolutionerande arkitekt som helt har slutat skapa. Hon är ett hot och en plåga för andra mammor i Seattle. Hon är hustru till datageniet Elgie Branch. Men för sin 15-åriga dotter Bee är hon inte bara mamma utan också bästa vän.

När Bernadette plötsligt försvinner sammanställer Bee brev, e-postmeddelanden, officiella dokument, rektorsrapporter, hemlig korrespondens, läkarjournaler och FBI-handlingar för att hitta sin mor.

Det blir till en fantastiskt rolig och gripande roman om missriktad genialitet och om relationen mellan en mor och en dotter i en absurd värld.

Var blev du av, Bernadette? gjorde omedelbar succé när den publicerades i USA, boken fick strålande recensioner och klättrade direkt upp på topplistorna.

Maria Semples bakgrund som manusförfattare till banbrytande tv-serier som Galen i dig och Arrested Development märks tydligt i den dråpliga, drastiska och rappa stil som genomsyrar debutromanen.

Kommentera

