Bookedkap – Kretsen av Maggie Stiefvater

97813265_KretsnCMY_9161Jag har varit med hos booked ganska länge nu men aldrig lyckats norpa åt mig någon av böckerna. Men den här gången hade jag tur så idag när jag kom hem låg den här finingen och väntade på mig i köket 🙂

Det är som ni kan se Kretsen av Maggie Stiefvater. Det är inte min första bekantskap med författaren, jag har läst Shiver (The Wolves of Mercy Falls) tidigare. Den var okej och fläckvis lite charmig men inte riktigt bra nog för att jag skulle fortsätta läsa serien, det finns ju så otroligt många romantiska varulvsböcker nu att man får lov att vara kräsen. Trots att jag la ner den serien så ska det bli roligt att ge den här nya serien ett försök.

Maggie skriver bra och utifrån beskrivningen av handlingen så låter det som en lovande ungdomsbok.

På http://www.wahlstroms.se/ kan man läsa:

Fyra pojkar på en prestigefylld internatskola har bildat ett hemligt sällskap i syfte att finna en historisk, mytomspunnen kungagrav. En flicka med övernaturliga förmågor har nyligen mött en av pojkarna – fast som död. Snart kommer deras vägar att korsas igen, med förödande konsekvenser.
Enligt en uråldrig legend ligger en walesisk kung begravd någonstans i Amerika. Gansey, elev på en privatskola för pojkar, har blivit besatt av att finna kungagraven. Enligt myten ska man leta längs särskilda energilinjer, s.k. ”leylinjer” som sägs sammanlänka besjälade platser, och att ”den sovande kungen” kan uppfylla ens önskningar.
Blue är sexton år och dotter till en spåkvinna. Hennes egna synska förmågor är begränsade, men för inte så länge sedan förutsåg hon en ung mans färd mot dödsriket. Dessutom bär hon på vetskapen om ett annat förebud: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att dö. Så möts Blue och Gansey, och hon förstår vem han är.
Ungdomarna slår följe i en tyst övertygelse om att de på något sätt behöver hjälpa varandra i jakten på kungagraven. Kärlek spirar, men en fiende närmar sig också…

Kommentera

